INTREBĂRI FRECVENTE
Bateria este un grup de celule galvanice, care transforma energia chimica în energie electrica. O celula galvanica consta din doi electrozi (anod si catod) si o solutie de electrolit
AGM (Absorbent Glas Mat) face parte din tehnologiile actuale de injecţie a bateriilor, special recomandata pentru pentru autovehiculele cu sisteme Start-Stop avansate. Acidul este impregnat complet într-un strat cu microfibre de sticlă, iar astfel pot fi produse cantităţi mai mari de energie. Tehnologia specială plumb-acid AGM absoarbe tot acidul din baterie, oferind stabilitate ciclică mare. Acest lucru permite încărcarea și descărcarea repetată a bateriei fără scăderea performanței. Tehnologia AGM oferă un nivel de anduranţă de trei ori mai mare comparativ cu bateriile convenţionale, fiind perfectă pentru sistemele Start-Stop avansate, în care bateria trebuie să fie reîncărcată rapid prin energia furnizată de sistemul de frânare cu recuperare.
Bateria EFB (Enhanced Flooded Battery) este o baterie Pb-acid avansată, mult îmbunatățită fața de bateria convențională, cu un ciclu de viață extins dublă față de bateriile convenționale, creată special pentru aplicații start-stop. Bateriile EFB susțin aplicațiile care funcționează cu încărcare parțială și care nu necesită caracteristicile pentru cicluri de descărcare profundă ale unei baterii AGM. Un material țesut din lână sintetică, adăugat pe suprafața bornei pozitive, face posibil acest lucru. Acesta ajută la stabilizarea materialului activ al bornelor, ceea ce crește anduranța.
Acest tip de baterie are acidul fixat sigur în gel făcând bateria 100% rezistentă la scurgere. Bateria poate fi montată rapid şi fără probleme în orice unghi de înclinare. A nu se confunda bateria cu gel cu bateriile AGM sau EFB, are un alt tip de tehnologie.
Capacitatea bateriei este marimea sarcinii electrice stocate in baterie. Ea se masoara in Ah.
Este curentul pe care o baterie noua, complet incarcata, poate sa-l furnizeze continuu, timp de 10 sec. si asigura la -18°C o tensiune minima de 7.5V (EN).
Rezerva de capacitate este perioada de timp in minute, in care o baterie poate mentine o descarcare cu un curent de 25A, la temperatura de 25°C, pana la o tensiune de 10.5V (EN).
Durata de viata a bateriei este timpul in care bateria are performante acceptabile. Ea se masoara in ani.
Vârsta fizică bateriei are numai o semnificaţie foarte limitată în ceea ce priveşte durata de serviciu şi starea în care se află o baterie; din acest motiv, codificările ştanţate pe baterii nu permit concluzii clare cu privire la vechimea acestora.
Decisivă nu este data producţiei, ci momentul punerii în funcţiune în autovehicul pentru că abia atunci bateria de pornire va fi solicitată şi va începe procesul de uzură electrochimică.
În intervalul de timp dintre producţie şi vânzarea bateriei către consumatorul final, bateria nu "îmbătrâneşte", atâta timp cât este păstrată într-o stare bună, încărcată.
Durata de serviciu a bateriei este determinată în mai mare măsură de numărul de cicluri de descărcare şi de încărcare şi de nivelul de descărcare, decât de vârsta fizică a bateriei.
O baterie fara întretinere este o baterie care nu necesita adaugare de apa distilata, daca sistemul de încarcare de pe autovehicul functioneaza corect.
Temperatura scazuta reduce substantial puterea bateriei. La -18°C, bateria functioneaza numai la 40% din puterea pe care o poate da la 20°C.
In acest caz, motorul porneste mai usor, în special în regiunile cu climat rece, iar sistemul de încarcare nu este afectat.
Modul de calculare a capacităţii corecte pentru bateria dvs.
Un exemplu: Căutaţi o baterie de alimentare pentru ambarcaţiunea dvs. electrică. Într-o reţea de bord de 24 V se utilizează un motor electric cu o putere de 600 W. Trebuie alimentate cu curent în plus un radio, diverse lumini de poziţie şi o sondă cu ultrasunete (împreună 50 W). Doriţi să aveţi o autonomie de 5 ore.
În formulă se utilizează aceste valori
waţi: volţi = amperi x ore x factor de siguranţă = capacitate totală în Ah utilizată, deci: 650 : 24 = 27 x 5 x 1,7 = 230Ah (K20)
În mod standard, la bateriile umede, factorul de siguranţă trebuie fixat la 70% (la bateriile cu recombinare, deci AGM şi Gel, la 30%). În cazul de faţă v-am recomanda utilizarea a două baterii de 230 Ah, pe care să le conectaţi în serie.
La conectarea în serie (înseriere) se însumează tensiunile bateriilor individuale. Pentru a se putea realiza o reţea de bord de 24 V, este necesară conectarea în serie a două baterii.
Atenţie:
- ambele baterii trebuie să poarte denumiri de tip identice.
- ambele baterii trebuie să aibă aproximativ aceeaşi vechime.
- ambele baterii trebuie să aibă acelaşi nivel de încărcare.
- cablurile de conexiune trebuie dimensionate suficient şi trebuie menţinute cât mai scurte posibil.
- Înlocuiţi întotdeauna ambele baterii odată!
În cazul în care nu se respectă recomandările menţionate mai sus, din cauza rezistenţelor interne diferite ale bateriilor individuale se produce o divizare corespunzătoare a tensiunii şi astfel, o solicitare nesimetrică în timpul fazelor de încărcare şi de descărcare.
La conectarea în paralel se însumează capacităţile individuale şi intensitatea de pornire la rece a bateriilor individuale.
Atenţie:
- ambele baterii trebuie să poarte denumiri de tip identice.
- ambele baterii trebuie să aibă aproximativ aceeaşi vechime.
- ambele baterii trebuie să aibă acelaşi nivel de încărcare.
- cablurile de conexiune trebuie dimensionate suficient şi trebuie menţinute cât mai scurte posibil.
- Înlocuiţi întotdeauna ambele baterii odată!
În cazul în care nu se respectă recomandările menţionate mai sus, din cauza rezistenţelor interne diferite ale bateriilor individuale se produce o divizare corespunzătoare a intensităţii şi astfel, o solicitare nesimetrică în timpul fazelor de încărcare şi de descărcare. Între baterii circulă curenţi de compensare, în parte foarte mari.
În măsura în care este posibil din punct de vedere constructiv, se recomandă utilizarea unei singure baterii, cu o capacitate mai mare.
Vă rugăm să acordaţi atenţie următoarelor aspecte:
- ambele baterii trebuie să aibă aproximativ aceeaşi vechime!
- ambele baterii trebuie să aibă tensiuni de repaus identice.
- ambele baterii trebuie să poarte denumiri de tip identice!
- cablurile de legătură trebuie să fie menţinute pe cât de scurte posibil.
- trebuie să se acorde atenţie unei dimensionări suficiente a cablurilor de legătură.
Vă rugăm să schimbaţi întotdeauna toate bateriile care sunt conectate între ele. Motivul este că odată cu creşterea gradului de utilizare, bateriile prezintă o modificare a rezistenţei interne (creştere). O baterie nouă şi încărcată complet are o rezistenţă internă foarte scăzută, în timp ce una "veche" are o rezistenţă internă mare.
În cazul în care se conectează împreună în circuit o baterie "veche" şi una "nouă", va interveni o repartizare diferită a curenţilor (la conectarea în paralel) şi a tensiunilor (la conectarea în serie). Se produc solicitări asimetrice în timpul încărcării, respectiv descărcării.
Atunci când bateriile nu se încarcă sau descarcă, la conectarea în paralel, între baterii circulă curenţi de compensare foarte mari.--> Bateria "nouă" încearcă să încarce bateria "veche" (compensare de potenţial).
Aceşti curenţi de compensare pot avea ca urmare o defectare prematură a noii baterii.
La încărcarea unei baterii, în anumite condiţii se poate forma gaz detonant. Gazul detonant este un amestec foarte exploziv de hidrogen şi oxigen. Ca urmare a limitei inferioare de explozie reduse de 4 procente volumice, este necesară o deosebită precauţie. În prezenţa unei surse de aprindere (flacără deschisă, suprafaţă fierbinte, descărcare electrostatică,...) se produce o reacţie de tip explozie cu o viteză de reacţie de cca. 2800m/s (pentru comparaţie, pulberea neagră: 400-1000 m/s).
Vă rugăm să acordaţi atenţie:
- Evitaţi aprinderea, nu fumaţi, nu folosiţi foc deschis, evitaţi formarea scânteilor la manipularea cablurilor şi a aparatelor electrice.
- Înainte de montarea sau demontarea bateriei, opriţi toţi consumatorii electrici, pentru a fi exclusă o formare accidentală de scântei.
- La desprinderea conexiunilor, scoateţi mai întâi cablul pentru legarea la masă (legătura cu şasiul autovehiculului). La conectare, această legătură va fi efectuată ultima (evitarea unor scurtcircuite cauzate de scule)
- La încărcare, conectaţi mai întâi bateria la aparatul de încărcare, apoi porniţi aparatul de încărcare.
- În cazul încărcării în spaţii închise, asiguraţi o bună aerisire.
- Utilizarea unui furtun de evacuare a gazelor în cazul montării bateriilor în spaţiul interior.
- La manipularea bateriilor plumb-acid să purtaţi întotdeauna ochelari de protecţie, pentru propria dvs. siguranţă!
Acidul din baterie este puternic caustic!
- În cazul contactului cu ochii, clătiţi temeinic cu apă şi consultaţi un medic.
- Stropi de acid: trataţi cu spray Neutralon sau cu soluţie de săpun, clătiţi cu multă apă şi ştergeţi pentru uscare.
- Acidul, respectiv bateriile cu umplutură de acid nu au voie să ajungă la îndemâna copiilor.
- Predaţi recipientele de acid cu resturi de acid la punctul de colectare a materialelor problematice. Acidul rămas nu trebuie deversat în canalizare.
Eliminaţi recipientul gol de acid ca deşeu menajer din plastic.
De multe ori, în autovehicul, bateria este mai mult descărcată decât încărcată. Acest "bilanţ de încărcare negativ" creează probleme fiecărei baterii...
În plus, în special iarna, reţeaua de bord şi bateria de pornire sunt solicitate de nenumăraţi consumatori. La acestea se mai adaugă şi temperaturile scăzute.... Toate acestea au efecte, pe de-o parte asupra uleiului de motor, care devine vâscos şi astfel generează forţe de frecare mari în motor, iar pe de altă parte, asupra reacţiei chimice, dar şi asupra încărcării bateriilor Ca/Ca moderne.
Şi ca să fie şi mai dificil, se adaugă faptul că o baterie plumb-acid se poate încărca abia începând de la temperaturi >0°C ale bateriei. La începerea cursei, întreaga energie de încărcare disponibilă este utilizată pentru încălzirea bateriei (proces electrochimic). În momentul în care bateria ajunge în domeniul de încărcare, un număr mare dintre posesorii de autovehicule opresc din nou motorul.
În funcţie de tipul de autovehicul, respectiv de poziţionarea bateriei, domeniul de temperatură pentru încărcare este atins abia după o distanţă de deplasare de cel puţin 20 km parcurşi fără întreruperi...
Remediul este reîncărcarea bateriei cu un aparat de încărcare extern.
- Verificati bateria constant, la un interval de circa 6 luni, vizual - culoarea hidrometrului (ochiului magic)
- La intrarea in sezonul rece faceti o verificare a bateriei la un service specializat si in cazul in care este nevoie faceti chiar și o incarcare de cateva ore pe redresor
- In cazul în care rulați cu mașina doar pe distanțe scurte se recomandă verificarea și încarcarea bateriei
- Utilizati numai consumatorii prevazuti de fabrica și evitati sa fie conectati direct pe baterie
- In cazul unei descarcari accidentale a bateriei, incarcati bateria în cel mai scurt timp pe un redresor
- La intrarea in sezonul rece faceti o verificare a bateriei la un service specializat si in cazul in care este nevoie faceti chiar și o incarcare de cateva ore pe redresor
- In cazul în care rulați cu mașina doar pe distanțe scurte se recomandă verificarea și încarcarea bateriei
- Utilizati numai consumatorii prevazuti de fabrica și evitati sa fie conectati direct pe baterie
- In cazul unei descarcari accidentale a bateriei, incarcati bateria în cel mai scurt timp pe un redresor